НАЧАЛО
През следващите седем дни, любезна душо, наш водач по пътя на покаянието ще бъде самият свети Великомъченик, Божият угодник Георги. Ще преминем през най-светли и чудни места, земни и небесни, ще чуем неизречени, дивни, спасителни думи, даващи живот, живот вечен. И ако бъдем внимателни ще се завърнем оттам с големи богатства от разум и мъдрост.
Добър път си избрала, душо.
Благословен път ти предстои.
Блажена си, че тръгваш по него, какви милости и щедрости те очакват там!
Поучително видение на свети великомъченик Георги случило се на монах Иоасаф, първия старец от братството
на Иоасафеите
Преди около 130 години в Кесария Кападокийска живял благочестив християнин, който се казвал Георги. Той имал голямо благоговение към свети великомъченик Георги, своя покровител. Имал желание да посети Света Гора Атон, да се поклони на светините и ако намери светогорския живот такъв, какъвто си го представял, да стане монах.
И действително около 1849 година той дошъл на Света Гора. Като обиколил всички манастири, решил да остане в обителта на свети великомъченик Пантелеймон, защото сред нейните населници имало много негови земляци-кападокийци мъдри и добродетелни монаси. Приели Георги в братството и му възложили послушание да се грижи за конака на манастира (т.е. представителството на обителта в Карея).
Отначало послушникът Георги се отличавал с голямо благоговение, не пропускал и усърдно извършвал своето монашеско правило. След две-три години по решение на Духовния събор на манастира бил постриган във велика схима с името Иоасаф и отново го изпратили в Карея на предишното служение.
Докато живял в Карея, той няколко години се придържал към предишния ред в живота си: винаги извършвал монашеското си правило, причастявал се със Светите Христови Тайни и следвал всичко, което предписвали великосхимническите обети. Но след няколко години той, без и сам да разбира това, започнал да се отнася с нерадение към монашеските си задължения и накрая стигнал дотам, че не спазвал не само монашеските обети, но дори общите заповеди за всички християни. Той изгубил предишната си духовна ревност и почти напълно престанал да се моли. Почти не стъпвал на литургия.
От време на време идвал на себе си, спомнял си своето предишно благоговение и живот. Тогава го спохождали тъга и огорчение, обземало го отчаяние, което го измъчвало толкова силно, че не знаел какво да прави. Това се случвало, защото той не се съветвал с никого, във всичко добро или лошо следвал собствената си воля, а след това сатаната го довеждал до отчаяние.
Но като виждал доброто му произволение и онова благоговение, което той още от детството си имал към свети великомъченик Георги, Всеблагият Бог, Който не иска смъртта на грешника, а искал Георги да дойде в познание на истината, да се обърне и да живее вечно, поискал да засвидетелства върху монах Иоасаф Своята блага воля, за да го утеши и да му помогне отново да разпали ревността си по добродетелите.
И така, по Божий промисъл, с монах Иоасаф се случило следното чудо:
През 1854 година той живеел в Карея, в конака на манастира “Свети Пантелеймон”. Било навечерието на празника на свети великомъченик Георги и в конака служели бдение. Монах Иоасаф, завладян изцяло от нерадение и отчаяние, не дочакал даже края на вечернята, излязъл от храма и се прибрал в килията си, за да си почива.
По време на Утренята, когато в храма започнали да четат Шестопсалмието “Слава във висините Богу и на земята мир, в човеците благоволение...”, брат Иоасаф станал от леглото, дошъл в притвора на храма, седнал на една стасидия и започнал да размишлява за въплътеното Домостроителство на Владиката Христос. “Бог като Творец и Създател на всичко съществуващо мислел той, Този, Който с ръцете Си е сътворил човека, е снизходил дотам, че се е въплътил, въчовечил се е, претърпял е хули, плесници, страшни мъчения, бил е разпнат на кръста и е умрял като Човек, възкръснал е в третия ден като Всесилен Бог. Със Своето възкресение Той е освободил човешкия род от страшния ад и отново го е настанил в Рая, в Небесното Царство, като го е възвел там, откъдето го низвергнал. О, колко велики са човеколюбието и милосърдието на Бога към човека!”
Докато отец Иоасаф размишлявал за това, сърцето му изпаднало в умиление. Очите му се напълнили със сълзи, помислите му утихнали, душата му се изпълнила с радост и веселие, умът му се събудил и започнал да извършва молитвата: “Господи Иисусе Христе, Сине Божий, помилуй ме, грешния”. Брат Иоасаф, без да спира, произнасял и други умилителни думи и молитви и постепенно сърцето му се изпълнило с любов и състрадание към ближните и към целия свят.
Докато се намирал в това състояние, го обхванала толкова силна божествена Любов, че нищо на земята не му било мило. Той поискал да полети и да се издигне към Бога, защото изпитвал неизказана любов и дръзновение към Него. Почувствал как душата му се изпълнила с божествена ревност, а сърцето му пламтяло с огъня на любовта.
Душата му се изпълнила със смирение, той осъзнал, че Бог винаги е заедно с него. Възхищавал се на голямата и неизразима любов на Бога към човека и на това колко се е смирил Бог заради нас.
След това му се сторило, че излиза от храма. А после изведнъж почувствал, че душата му излязла от тялото и се озовала сред прекрасна, безкрайна равнина. Докато вървял през тази равнина, забелязал да се виждат в далечината велико множество хора. Те носели светли одежди, всички били еднакви по възраст и прекрасни на вид. Сияели като слънце и се движели сякаш в някакъв общ ритъм и много бавно.
Увещание
Два са пътищата към Рая - невинността и покаянието.
Но аз не запазих до днес невинността на светото Кръщение и много пъти се лиших от нея и я оскверних. Извърших и много други тежки грехове.
Каех се понякога за тях. Но повече се стремях да избягвам скърбите и търсех наслади и удоволствия.
Ако искам да вляза в рая, по кой от тези два пътя трябва да мина? По пътя на невинността не мога, по пътя на покаянието не искам. Как тогава да се спася?
Плод
Взри се в небето и размисли, като си казваш: там ще бъда във вечни векове, ако се спася.
Няма коментари:
Публикуване на коментар