понеделник, 21 август 2017 г.

Изпросване прошка от Господа с псалми

1. Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков.


2. Ако не се е чела полунощница

Свещеник: Царю небесни, Утешителю, Душе на истината, Който си навсякъде и всичко изпълваш, съкровище на благата и Подателю на живота! Дойди и се всели в нас, очисти ни от всяка скверност и спаси, Благий, душите ни.

Четец: Свети Боже, свети Крепки, свети Безсмъртни, помилуй ни (три пъти.

Тропари

Пресвета Троице, помилуй ни; Господи, очисти греховете ни; Владико, прости беззаконията ни; Светий, посети и изцери немощите ни, заради Твоето име.

Слава на Отца и Сина и Светаго Духа, и сега и всякога и во веки веков. Амин.

Отче наш, Който си на небесата! Да се свети Твоето име; да дойде Твоето царство; да бъде Твоята воля, както на небето, така и на земята; насъщния ни хляб дай ни днес; и прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на длъжниците си; и не ни въвеждай в изкушение, но ни избави от лукавия!

Защото Твое е царството и силата, и славата, на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков.

Господи помилуй-40 пъти с кръстно знамение и поклон на всеки 3 моления

Слава във висините Богу, и на земята мир, между човеците благоволение (3 пъти).
Господи, отвори устните ми, и устата ми ще възвестят Твоята хвала (2 пъти).

Владыко, Боже, призри с небесе, и виждь наше смирение, яко Щедр, и умилосердися, яко Человеколюбче Преблагий: ни откуду бо надеемся прощение получити злых, ими же согрешихом. Тем же буди с нами, и никтоже на ны!


КНИГА НА ПРОРОК МИХЕЙ
ГЛАВА 7

 7.

18. Кой Бог е като Тебе, да прощава беззаконие и да не смята престъплението на остатъка на Своето наследие? Той вечно се не гневи, защото обича да се смилява.
19. Той пак ще се смили над нас, ще изглади нашите беззакония. Ти ще хвърлиш всички наши грехове в морските дълбини.
20. Ти ще покажеш вярност към Иакова, милост към Авраама, както си с клетва обещал на отците ни от първите дни.



Псалом 6

Началнику на хора. На осмострунно свирало. Псалом Давидов.

Господи, в яростта Си не ме изобличавай и в гнева Си не ме наказвай.
3. Помилуй ме, Господи, защото съм немощен; изцели ме, Господи, защото костите ми са потресени;
4. потресена ми е силно и душата; а Ти, Господи, докога?
5. Обърни се, Господи, избави душата ми, спаси ме поради милостта Си,
6. защото в смъртта няма спомен за Тебе: в гроба кой ще Те слави?
7. Уморен съм от моите въздишки; всяка нощ обливам леглото си, със сълзи измокрям постелката си.
8. Помрачи се от скръб окото ми, остаря поради всичките ми врагове.
9. Махнете се от мене всички, които вършите беззаконие, защото Господ чу гласа на моя плач,
10. Господ чу молбата ми, Господ ще приеме молитвата ми.
11. Да бъдат посрамени и жестоко поразени всички мои врагове; да се върнат назад и в миг да се засрамят.


Псалом 24

Псалом Давидов.


Към Тебе, Господи, въздигам душата си.
2. Боже мой, на Тебе се уповавам, да се не посрамя (навеки), да не тържествуват над мене враговете ми,
3. да се не посрамят и всички, които се надяват на Тебе; да се посрамят ония, които вършат беззаконие без причина.
4. Покажи ми, Господи, Твоите пътища и научи ме на Твоите пътеки.
5. Насочи ме към Твоята истина и ме научи, защото Ти си Бог на моето спасение; на Тебе се надявам всеки ден.
6. Спомни си Твоите щедрости, Господи, и Твоите милости, защото са отвека.
7. Греховете на младостта ми и престъпленията ми не си спомняй; по милостта Си спомни си за мене, по Твоята благост, Господи!
8. Благ и праведен е Господ, затова учи грешните в пътя,
9. насочва кротките към правда и учи кротките на Своите пътища.
10. Всички пътища Господни са милост и истина за ония, които пазят завета Му и откровенията Му.
11. Заради твоето име, Господи, прости греха ми, защото е голям.
12. Кой е човекът, който се бои от Господа? Нему Той ще посочи, кой път да избере.
13. Неговата душа ще пребъде в добро, и неговото семе ще наследи земята.
14. Тайната Господня е за ония, които Му се боят; тям открива Той Своя завет.
15. Очите ми винаги са към Господа, защото Той изважда из примка нозете ми.
16. Милостно погледни към мене и ме помилуй, защото съм самотен и угнетен.
17. Скърбите на сърцето ми се умножиха; извади ме из моите беди.
18. Погледни моето страдание и моето безсилие и прости всичките ми грехове.
19. Погледни моите врагове, колко много са те и с каква върла омраза ме мразят.
20. Запази душата ми и ме избави, та да се не посрамя, задето се на Тебе уповавам.
21. Непорочност и правота да ме пазят, защото на Тебе се надявам.
22. Избави, Боже, Израиля от всичките му скърби.


Псалом 25

Псалом Давидов.
Отсъди ме, Господи, понеже ходих непорочно и, като се уповавам на Господа, няма да се поклатя.
2. Изкуси ме, Господи, изпитай ме; разтопи моите вътрешности и моето сърце;
3. защото Твоята милост е пред очите ми, и аз ходих в Твоята истина,
4. с люде лъжливи не седях и с коварни няма да отида;
5. намразих сборището на злонамерените, и с нечестивци няма да седна;
6. ще умивам ръцете си в невинност и ще обикалям жертвеника Ти, Господи,
7. за да възвестявам с хвалебен глас и да разказвам всички Твои чудеса.
8. Господи, обикнах обиталището на Твоя дом и мястото, дето живее Твоята слава.
9. Не погубвай душата ми с грешници и живота ми с кръвници,
10. в чиито ръце има злодейство, и чиято десница е пълна с подкупи.
11. Аз пък ходя в своята непорочност; избави ме (Господи) и помилуй ме.
12. Ногата ми стои на прав път; в събранията ще благославям Господа.


Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков; аминь. Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды).
Господи помилуй-40 пъти с кръстно знамение и поклон на всеки 3 моления

Псалом 38

Началнику на хора, Идитуму. Псалом Давидов.
Рекох си: ще пазя пътищата си, за да не сгреша с езика си, ще обуздавам устата си, додето нечестивият е пред мене.
3. Бях ням и безгласен, и мълчах дори за доброто; и скръбта ми се усили.
4. Пламна сърцето ми в мене, огън се разгоря в мислите ми; заговорих с езика си:
5. кажи ми, Господи, моя край, и какво е числото на моите дни, за да зная, какъв е векът ми.
6. Ето, Ти си ми дал дни колкото педя, и векът ми е като нищо пред Тебе. Наистина, пълна суета е всеки човек, който живее.
7. Наистина, човек ходи като привидение; напразно се лута, събира и не знае, кому ще се падне то.
8. И сега какво да очаквам, Господи? надеждата ми е на Тебе.
9. Избави ме от всичките ми беззакония, не ме предавай на безумния за охулване.
10. Станах ням, не си отварям устата, защото Ти направи това.
11. Отклони от мене Твоите удари, аз изчезвам от Твоята поразяваща ръка.
12. Ако чрез изобличения наказваш човека за престъпления, то неговата хубост ще се развали като от молци. Тъй всеки човек е суетен!
13. Чуй, Господи, молитвата ми и дай ухо на моите вопли, не бъди безмълвен към моите сълзи, защото съм странник у Тебе и пришълец, както и всичките ми отци.
14. Отстъпи от мене, за да мога да се подкрепя, преди да замина и да ме няма вече.


Псалом 43
Началнику на хора. Учение. От Кореевите синове.


Боже, с ушите си сме чули, нашите отци са ни разказвали за делото, което си сторил през техни дни, в стародавни дни:
3. Ти с Твоята ръка си изтребил народи, а тях си настанил: поразил си племена и си ги изгонил;
4. защото те не с меча си са придобили земята, и не тяхната мишца ги е спасила, а Твоята десница и Твоята мишца, и светлината на Твоето лице, понеже Ти си благоволил към тях.
5. Боже, Царю мой! Ти си същият; дари спасение на Иакова.
6. С Тебе, като с рогове, избождаме нашите врагове, в Твое име ще стъпчим с нозе ония, които въстават против нас;
7. защото не на моя лък се уповавам, и не моят меч ще ме спаси;
8. но Ти ще ни спасиш от враговете ни и ще посрамиш ония, които ни мразят.
9. С Бога ще се хвалим всеки ден и Твоето име ще славим вечно.
10. Но сега Ти ни отритна и посрами, и не излизаш с нашите войски;
11. обърна ни в бягство пред врага, и ония, които ни мразят, ограбват ни.
12. Предаде ни като овци на изядане и ни разпиля между народите;
13. продаде народа Си без печалба и не подигна цената му;
14. предаде ни за укор на съседите ни, за присмех и хула на ония, които живеят около нас;
15. направи ни за притча в народите, за кимване с глава между друговерците.
16. Всеки ден моето унижение пред мене, и срам покрива лицето ми
17. от гласа на хулителя и клеветника, от погледите на врага и отмъстителя:
18. всичко това дойде върху нас, ала ние Те не забравихме и Твоя завет не нарушихме.
19. Сърцето ни не отстъпи назад, и стъпките ни се не отклониха от Твоя път,
20. когато ни съкруши в земята на змейовете и ни покри със смъртна сянка.
21. Ако бяхме забравили името на нашия Бог и протегнехме ръце към чужди бог,
22. то Бог не щеше ли да подири сметка за това? защото Той знае тайните на сърцето.
23. Заради Тебе ни затриват всеки ден, смятат ни за овци, обречени на клане.
24. Стани, защо спиш, Господи! пробуди се, не отритвай ни завинаги!
25. Защо криеш лицето Си, забравяш скръбта ни и угнетението ни?
26. Защото душата ни е унизена до прах, утробата ни е прилепнала о земята.
27. Дигни се нам на помощ, и ни избави поради Твоята милост.


Псалом 55

Началнику на хора. За гълъбицата, занемяла в отдалечение. Творение от Давида, когато филистимци го бяха хванали в Гет.

Помилуй ме, Боже, защото човек иска да ме погълне; нападайки всеки ден, притеснява ме.
3. Моите врагове всеки ден търсят да ме погълнат, защото мнозина са, които въстават против мене, о Всевишний!
4. Кога съм в страх, на Тебе се уповавам.
5. При помощта на Бога ще възхваля Неговото слово; на Бога се уповавам, не се боя; какво ще ми стори плътта?
6. Всеки ден извъртат думите ми; всички техни помисли за мене са зло:
7. събират се, спотайват се, наблюдават петите ми, за да хванат душата ми.
8. Нима ще избегнат отплатата за своята неправда? С гняв, Боже, повали народите.
9. У Тебе са изброени моите скитания; тури сълзите ми в съд при Тебе - не са ли те в Твоята книга?
10. Враговете ми се връщат назад, колчем викна към Тебе; по това познавам, че Бог е с мене.
11. При помощта на Бога ще възхваля думите Му, при помощта на Господа ще възхваля словото Му.
12. На Бога се уповавам, не се боя; какво ще ми стори човек?
13. Върху мене лежат, Боже, оброците към Тебе; на Тебе ще въздам хвала;
14. защото Ти избави душата ми от смърт, (очите ми - от сълзи,) па и нозете ми от препъване, за да ходя пред лицето Божие в светлината на живите.


Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков; аминь. Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды).
Господи помилуй-40 пъти с кръстно знамение и поклон на всеки 3 моления

Псалом 56

Началнику на хора. Не погубвай. Творение от Давида, когато избяга от Саула в пещерата.

Помилуй ме, Боже, помилуй ме, защото на Тебе се уповава душата ми, и в сянката на Твоите криле ще се скрия, докле преминат бедите.
3. Ще викна към Бога Всевишний, към Бога, Който ми прави добро.
4. Той ще прати от небесата, и ще ме спаси; ще посрами оногова, който иска да ме погълне; Бог ще прати Своята милост и Своята истина.
5. Душата ми е всред лъвове; лежа всред ония, които пламък дишат, всред синовете човешки, чиито зъби са копия и стрели, и чийто език е остър меч.
6. Бъди превъзнесен по-високо от небесата, Боже, и над цялата земя да бъде Твоята слава!
7. Приготвиха примка за нозете ми; душата ми отпадна; изкопаха пред мене яма и сами паднаха в нея.
8. Готово е сърцето ми, Боже, готово е сърцето ми: ще пея и ще славя.
9. Дигни се, славо моя, дигни се, псалтире и гусло! Ще стана рано.
10. Ще Те славя, Господи, между народите, ще Те възпявам между племената,
11. защото до небесата е голяма Твоята милост, и до облаците - Твоята истина.
12. Бъди превъзнесен по-високо от небесата, Боже, и над цялата земя да бъде Твоята слава.

Псалом 66

Началнику на хора. На струнни свирала. Псалом. Песен.

Боже, бъди милостив към нас и ни благослови; осветли ни с лицето Си,
3. за да познаят на земята Твоя път, у всички народи Твоето спасение.
4. Да Те възхвалят народите, Боже; да Те възхвалят всички народи.
5. Да се веселят и да се радват племената, защото Ти съдиш народите справедливо и на земята управляваш племената.
6. Да Те възхвалят народите, Боже; да Те възхвалят всички народи.
7. Земята даде своя плод; да ни благослови Бог, нашият Бог.
8. Да ни благослови Бог, и да се убоят от Него всички земни краища.


Псалом 79

Началнику на хора. На свирало Шошаним-Едут. Псалом Асафов.


Пастирю Израилев, послушай! Ти, Който водиш като стадо Иосифа, Който седиш на херувимите, яви се!
3. Пред Ефрема, Вениамина и Манасия издигни силата Си и дойди да ни спасиш.
4. Боже, възстанови ни; да светне лицето Ти, и ще се спасим!
5. Господи, Боже на силите! докога ще бъдеш гневен към молитвите на Твоя народ?
6. Ти ги нахрани с хляб, намокрен със сълзи, и ги напои с изобилни сълзи;
7. направил си ни предмет на противоречие между нашите съседи, и нашите врагове се гаврят с нас;
8. Боже на силите, възстанови ни! да светне лицето Ти, и ще се спасим!
9. Ти пренесе от Египет лозата, изгони народите и я посади;
10. очисти за нея място, закрепи корените й, и тя изпълни земята.
11. Планините се покриха със сянката й, и клоните й са като кедри Божии;
12. тя пусна клони до морето и младочки до реката.
13. Защо срути нейната ограда, та я късат всички, минаващи по пътя?
14. Горският глиган я подрива и полският звяр я обгризва.
15. Боже на силите! обърни се, милостно погледни от небето и виж и посети това лозе;
16. опази туй, що е насадила Твоята десница, и младочките, които Ти укрепи за Себе Си.
17. То е с огън обгорено, изпосечено; от заплахата на Твоето лице ще погинат.
18. Да бъде ръката Ти върху мъжа на Твоята десница, върху човешкия син, когото си укрепил за Себе Си,
19. и ние няма да отстъпим от Тебе; оживи ни, и ние ще призоваваме Твоето име.
20. Господи, Боже на силите! възстанови ни; да светне лицето Ти, и ще се спасим!

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков; аминь. Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды).
Господи помилуй-40 пъти с кръстно знамение и поклон на всеки 3 моления

Псалом 84

Началнику на хора. От Кореевите синове. Псалом.


Господи, Ти се смили към Твоята земя, възвърна от плен Иакова;
3. Ти прости беззаконията на Твоя народ, заглади всичките му грехове,
4. дигна всичката Си ярост, отклони лютостта на гнева Си.
5. Възстанови ни, Боже на нашето спасение, и прекрати Твоето негодувание против нас.
6. Нима вечно ще се гневиш на нас, ще простреш гнева Си от рода в род?
7. Няма ли пак да ни оживиш, та Твоят народ да се зарадва за Тебе?
8. Яви ни Твоята милост, Господи, и ни дари Твоето спасение.
9. Да послушам, какво ще каже Господ Бог. Той ще изрече мир на Своя народ и на Своите избрани, но те да не паднат изново в безразсъдност.
10. Тъй, Неговото спасение е близо до ония, които Му се боят, за да обитава слава в нашата земя.
11. Милост и истина ще се срещнат, правда и мир ще се целунат;
12. истината ще изникне из земята, и правдата ще надникне от небесата;
13. и Господ ще даде добро, и нашата земя ще даде своя плод;
14. правдата ще тръгне пред Него и ще тури на път стъпките си.


Псалом 87

Песен. Псалом. От Кореевите синове. Началнику на хора на Махалат, за пеене. Учение на Емана Езрахита.


Господи, Боже на моето спасение! денем и нощем викам пред Тебе:
3. да влезе пред Твоето лице молитвата ми; наклони ухото Си към молбата ми;
4. защото душата ми се насити на нещастия, и животът ми се приближи до преизподнята.
5. Аз се сравнявах с ония, които слизат в гроб; станах като човек без сила,
6. хвърлен между мъртвите, - като убитите, които лежат в гроба, за които Ти вече си не спомняш, и които са отблъснати от Твоята ръка.
7. Ти ме тури в подземен ров, в мрак, в бездна.
8. Натегна върху ми Твоята ярост, и с всичките Си вълни Ти (ме) порази.
9. Ти отдалечи от мене моите познати, направи ме отвратителен за тях; затворен съм, и не мога да изляза.
10. Окото ми се умори от тъга: цял ден виках към Тебе, Господи, протягах ръце към Тебе.
11. Нима над мъртви ще направиш чудо? Нима мъртвите ще станат и ще Те славят?
12. Или в гроба ще бъде проповядвана Твоята милост, и Твоята истина - в мястото на тлението?
13. нима в тъмата ще познаят Твоите чудеса, и в земята на забравата - Твоята правда?
14. Но аз викам към Тебе, Господи, и сутрин рано молитвата ми Те изпреваря.
15. Защо, Господи, отблъсваш душата ми и криеш лицето Си от мене?
16. Аз съм нещастен и от младини се топя; нося Твоите ужаси и изнемогвам.
17. Над мене се пренесе Твоята ярост, Твоите заплахи ме сломиха,
18. всеки ден ме окръжават като вода: всички заедно ме обсаждат.
19. Ти отдалечи от мене приятели и близки: моите познати се не виждат.


Псалом 89

Молитва на човека Божий Моисея.

Господи, Ти си нам прибежище от рода в род.
3. Преди още да се родят планините, Ти си образувал земята и вселената, и отвека и довека Ти си Бог.
4. Ти връщаш човека в тлението и казваш: върнете се, синове човечески!
5. Защото пред Твоите очи хиляда години са като вчерашния ден, който е преминал, и като една стража през нощта.
6. Ти като с порой ги завличаш; те са като сън, - като трева, която сутрин пониква, сутрин цъфти и се зеленее, а вечер клюмва и изсъхва;
7. защото ние изчезваме от Твоя гняв, и от Твоята ярост сме в смущение.
8. Ти си поставил пред Себе Си нашите беззакония и нашето скрито - пред светлината на лицето Си.
9. Всички наши дни преминаха в Твоя гняв; годините ни се губят като звук.
10. Дните на нашия живот са седемдесет години, а при по-голяма сила, осемдесет години; а най-доброто време от тях е труд и болест, защото минават бързо, и ние летим.
11. Кой знае силата на Твоя гняв, и според страха пред Тебе - Твоята ярост?
12. Научи ни тъй да броим дните си, че да придобием мъдро сърце.
13. Обърни се, Господи! Докога? Смили се над Твоите раби.
14. Насити ни рано с Твоята милост, и ние ще се радваме и веселим през всичките си дни.
15. Развесели ни за дните, през които Ти си ни поразявал, за годините, през които сме преживели нещастие.
16. Да се яви Твоето дело върху рабите Ти, и Твоята слава - върху синовете им;
17. и да бъде благословението на Господа, нашия Бог, върху нас, и спомагай ни в делото на ръцете ни, в делото на ръцете ни спомагай.


Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков; аминь. Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды).
Господи помилуй-40 пъти с кръстно знамение и поклон на всеки 3 моления

Псалом 101

Молитва на страдалец, кога унива и излива пред Господа скръбтта си.
Господи, чуй молитвата ми, и моите вопли да дойдат при Тебе!
3. Не скривай лицето Си от мене; в деня на скръбта ми приклони ухо към мене; в деня, (кога) въззова (към Тебе), бърже ме послушай;
4. защото дните ми изчезнаха като дим, и костите ми са обгорени като главня;
5. сърцето ми е поразено и изсъхнало като трева, тъй че забравям и хляба си да ям;
6. от гласа на моите въздишания костите ми прилепнаха о плътта ми.
7. Заприличах на пеликан в пустиня; станах като бухал в развалини;
8. не спя и седя като самотна птица на покрив.
9. Всеки ден ме хулят враговете ми, и ония, които враждуват против мене, ме кълнат.
10. Ям пепел като хляб, питието си със сълзи размесвам,
11. поради Твоя гняв и Твоето негодуване; защото Ти ме въздигна и ме свали.
12. Дните ми са като преклонна сянка, и аз изсъхнах като трева.
13. А Ти, Господи, вечно пребъдваш, и паметта за Тебе е в род и род.
14. Ти ще станеш, ще се смилиш над Сион, защото време е да го помилуваш, - защото дойде време;
15. защото Твоите раби обикнаха дори и камъните му и за праха му жалеят.
16. Народите ще се убоят от името на Господа, и всички земни царе - от Твоята слава.
17. Защото Господ ще съгради Сион и ще се яви в славата Си;
18. ще погледне милостивно към молитвата на безпомощните и не ще презре молбите им.
19. Ще се запише това за следващия род, и идещото поколение ще възхвали Господа,
20. защото Той надникна от светата Си височина, от небесата Господ погледна на земята,
21. за да чуе стоновете на затворниците, да освободи синовете на смъртта,
22. за да разгласят името Господне на Сион и хвалата Му в Иерусалим,
23. когато се съберат народите и царствата заедно да служат Господу.
24. Той изнури силите ми в пътя, съкрати дните ми.
25. Аз рекох: Боже мой! не ме грабвай в половината на дните ми. Твоите години са от рода в род.
26. В начало Ти (Господи) си основал земята, и небесата са дело на Твоите ръце;
27. те ще загинат, а Ти ще пребъдеш; всички те като дреха ще овехтеят, и като наметало Ти ще ги промениш, - и ще се изменят;
28. но Ти си все Същият, и Твоите години няма да се свършат.
29. Синовете на Твоите раби ще живеят, и семето им ще се утвърди пред Твоето лице.



Псалом 122

Песен на възлизане.


Подигам очи към Тебе, Който живееш на небесата!
2. Ето, както очите на слугите са обърнати към ръката на господарите им, както очите на слугинята - към ръката на господарката й, тъй и нашите очи - към Господа, нашия Бог, докле Той ни помилува.
3. Помилуй нас, Господи, помилуй нас, защото доста сме сити на презрение;
4. доста е сита душата ни на хули от надменни и на унижение от горделиви.




Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков; аминь. Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды).
Господи помилуй-40 пъти с кръстно знамение и поклон на всеки 3 моления

Няма коментари:

Публикуване на коментар