понеделник, 23 октомври 2017 г.

ДЕН ТРЕТИ / С3



Три примера на покаяние и на победа
над блудната страст


1


Авва Иоан от Келиите разказваше, че в Египет имало една блудница с необикновена красота, много богата. Посещавали я знатни хора. Веднъж тя дошла в църквата и искала да влезе в нея, но иподяконът, който стоял при вратите, не я пуснал и казал:
“Ти си недостойна да влезеш в Божия дом, защото си в нечистота”.
Блудницата настоявала на своето, но иподяконът не я пускал. Те започнали да спорят. Епископът, като чул шума, излязъл при вратите. Блудницата казала:
“Иподяконът не ме пуска в църквата”.
Епископът отговорил:
“Ти не можеш да влезеш, защото си в нечистота”.
Поразена от това, блудницата възкликнала:
“От днес повече няма да блудствам!”
На това епископът отговорил:
“Ако донесеш тук своето имущество, ще повярвам, че ще оставиш греха”.
Блудницата донесла своето имущество и епископът го хвърлил в огъня. След това, обливайки се в сълзи, отишла в църквата и казала:
“Ако тук постъпиха така с мен, то какво би било там?”
Тя принесла покаяние и станала избран съсъд.

2


Веднъж авва Серапион минавал през едно египетско село, и като видял една блудница, която стояла пред своята горница, й казал:
“Чакай ме довечера, ще дойда и ще нощувам при теб”.
 “Добре, авва!” – отговорила блудницата. Тя се приготвила, постлала леглото. Вечерта старецът дошъл при нея и, като влязъл в нейната горница, попитал:
“Приготви ли леглото?”
“Приготвих го, авва!” – отговорила блудницата. Старецът затворил вратата и й казал:
“Почакай малко, аз само ще изпълня нашето обичайно правило”.
И старецът започнал своето молитвословие. Той четял Псалтир и след всеки псалом се молел на Бога за нея, просейки от Бога да й дари покаяние и спасение, и Бог го чул. Блудницата стояла в трепет и се молела до стареца. Когато старецът завършил Псалтира, тя паднала на земята. Старецът взел Апостола, прочел много от него и завършил своето молитвословие. Блудницата дошла в съкрушение и, като узнала, че старецът е дошъл при нея не за грях, а за да спаси душата й, паднала пред него и молела:
“Стори милост, авва! Отведи ме там, където ще мога да угодя на Бога.”
 Старецът я повел към един женски манастир и я поверил на майката-настоятелка, като й казал:
“Приеми тази сестра и не й възлагай бреме или заповеди, както на другите сестри, но й дай възможност да прави каквото пожелае, и ако поиска да си отиде, позволи й”.
Не след дълго жената казала:
“Аз съм грешница, искам да вкусвам храна през два дни”. След няколко дни тя казала:
“Имам много грехове, и искам да постя по четирийсет дни”.
Накрая, след още няколко дни молела настоятелката така:
“Силно съм оскърбила Бога с моите беззакония, стори милост, отведи ме в килия, затвори я и ми подавай през прозореца малко хляб и ръкоделие”.
Майката-настоятелка изпълнила молбата й, и през останалото време от живота си бившата блудница благоугаждала на Бога.

3


Блажената Теодора разказваше: “Една девица от знатен род, като видя един младеж, се разпали от сатанинска страст и падна с него. Няколко дни след това, като дойде на себе си, се разкая за греха си и тайно от всички през нощта излезе от града, преоблечена в мъжки дрехи. Тя дойде при мен, бедната, разказа ми всичко и помоли за килия. С радост й дадох килия, и тя се затвори в нея. Вкусваше храна през два дни, освен в неделя и събота, и тези два дни разговаряше само с мен. След това тя никога не видя човешко лице и се предаде на такова строго подвижничество, че само по гласа можеше да се познае. Като преживя така двайсет години с мое недостойнство, с мир отиде при Господа.”

Увещание


Размисли за живота си.
Огледай детството, юношеството, младостта си, по-късните години...
Ако има дела на нечистота, опитай се да погледнеш на тях със скръб, съкрушение, да съжалиш, че си ги извършил и помисли как можеш да ги изповядаш.

Плод


Ако е имало грехове на нечистота, моли се така:
Еднички нетленни, нескверни и безгрешни Господи, очисти ме, непотребния Твой раб, от всяка плътска и душевна сквернота, с присъщата ми нечистота и всичките ми беззакония заради благостта на Твоя Христос, и ме освети чрез слизането на Пресветия Твой Дух за да мога да отворя недостойната си уста, и да възпея Твоето всесвято име, на Отца и Сина, и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков. Амин.

Прибави и тази молитва:
Изповядвам пред Тебе, моя Господ, Бог и Творец, прославян и покланяем в Света Троица Отец, Син и Свети Дух, всичките си грехове, които извърших през всички дни на моя живот, през всеки час и сега, с дела, с думи, с мисли: преяждане, опиване, ненавременно ядене, празнословие, униние, леност, прекословие, непослушание, оклеветяване, осъждане, нехайство, самолюбие, сребролюбие, грабителство, лъжа, кражба, даване назаем с лихва, завист, гняв, оскърбяване на ближния, плътска похот и нечистота, злопаметство, ненавист и това, което сгреших с всички мои сетива: зрение, слух, мирис, вкус, осезание и с всичките си душевни и телесни чувства, чрез които прогневих Тебе, моя Бог и Творец, и обидих ближния си. Като съжалявам за тези свои грехове, признавам себе си за виновен (виновна) пред Тебе, моя Бог, и коленопреклонно падам и се кая, помогни ми, Господи, Боже мой,  със сълзи смирено Те моля. Прости ми по Твоето милосърдие,  всички  минали и сегашни съгрешения, и ме освободи от тях, като благ и човеколюбец. Амин.

И още:
Сподоби ни, Господи, през тази нощ да се запазим от грях. Благословен си, Господи, Боже на отците ни, и хвално и прославено да е името Ти во веки, амин. Да бъде, Господи, милостта Ти над нас, според както Ти се уповаваме. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите  наредби. Благословен си, Владико, вразуми ме чрез Твоите наредби. Благословен си, Светий, просвети ме с Твоите наредби. Господи, Твоята милост е вечна, делата на ръцете Си не изоставяй. На Тебе  подобава хвала, на Тебе подобава пение, на Тебе слава подобава, на Отца, Сина и Светия Дух, сега и всякога, и во веки веков! Амин!



Достойно е наистина да Те облажаваме, Богородице, винаги блажена, и Пренепорочна, и Майка на нашия Бог. По-почитана от Херувимите и несравнено по-славна от Серафимите, нетленно родила Бог Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.
Слава на Тебе, Христе Боже, упование наше, слава на Тебе.
Слава на Отца, и Сина, и Светия Дух, и сега и винаги, и во веки веков. Амин.          
Господи, помилуй (3).
По молитвите на светите наши отци, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Амин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар