понеделник, 23 октомври 2017 г.

ДЕН ЧЕТВЪРТИ / С3


Изпитване на митарствата за блудни дела


Разказ на преподобна Теодора


След като душата на Теодора се разделила с тялото, тоест след смъртта, тя била подета от два ангела, които я повели по възходящия път към небесата. Там тя била пресрещната от демони, които искали да я отведат със себе си в най-страшни места, заради предишните й грехове.
Следва разказът на преподобната, открит във видение на свети Григорий Нови.

...Издигайки се все по-нагоре и по-нагоре, аз попитах светите ангели, които ме водеха:
- Умолявам ви, господари мои, кажете ми: откъде страшните въздушни власти знаят за всяко зло дело на всички хора, живеещи на земята, както например за моите зли дела, и при това не само за извършените явно, но и за тези, които са сторени тайно?
И светите ангели ми казаха:
- Всеки християнин при светото си кръщение получава от Бога ангел пазител, който невидимо пази човека, денем и нощем го наставлява във всяко добро дело през цялото време на живота му до часа на смъртта, и записва всичките му добри дела, извършени през целия му живот, за да получи за тях човекът милост от Бога и вечна награда в Небесното Царство. Също така и князът на тъмнината, желаещ да увлече човешкия род към погибел, поставя близо до човека един от лукавите духове, който, постоянно следвайки човека, следи за всичките му зли дела, вършени от него от ранна възраст, със своите козни го съблазнява към престъпни деяния и записва всяко зло, което човекът е извършил. След това, отивайки към митарствата, този лукав дух записва всеки грях в съответстващото му митарство, ето защо въздушните митари са осведомени за всички грехове, вършени от хората. И ето, когато при смъртта душата на някой човек се отдели от тялото и се отправи към своя Създател в небесните селения, лукавите духове, стоящи при митарствата, преграждат пътя й, показвайки всичките й записани грехове. И ако в нея се намерят повече добри дела, отколкото грехове, то бесовете няма да бъдат в състояние да я задържат. А ако в нея се намерят повече грехове, отколкото добри дела, тогава бесовете я задържат за известно време и я задържат като в тъмница, където по Божие допускане я измъчват, докато тази душа не получи изкупление от мъките им по молитвите на Църквата и чрез милостинята, давана в нейна памет от ближните ѝ. А ако някоя душа се окаже толкова грешна и мерзостна пред Бога, че за нея няма никаква надежда за спасение и я очаква вечна гибел, то такава душа бесовете на часа хвърлят в бездната, в която е приготвено място за вечните мъчения и на тях самите, и в тази бездна я държат до второто пришествие на Господа, след което тя трябва вечно да се мъчи в геената огнена заедно с тялото.
Когато ангелите ми възвестиха всичко това, ние навлязохме в митарството на убийството, на което се изпитва не само разбойничеството, но и всяка рана, всеки удар, нанесен някъде, по гърба или по главата, а също и всички плесници и удари, нанесени с гняв. Всичко това внимателно се изпитва на това митарство и се слага на везните, но ние благополучно минахме и него, давайки немного за откуп.
Също така минахме и митарството на магьосничеството, на отравянето със заклинателни треви и призоваването на бесовете с цел вълшебство. Духовете на това митарство бяха подобни на четириноги гадини, скорпиони, змии, ехидни и жаби, и видът им беше много страшен и мерзък. Но там по Христовата благодат в мен не се намери никакъв грях и ние веднага преминахме това митарство, не давайки нищо на злите митари. В яростта си те крещяха срещу мен и казваха:
- Ето, сега се приближаваш към митарството на блуда. Да видим как ще го избегнеш!
- Господари мои, всички християни ли преминават тези митарства, и не може ли човек да премине през тях без никакви изтезания и страшни мъчения?
Светите ангели ми отговориха:
- За верните души няма друг път, извеждащ към небесата, и всички вървят по него, но не всички биват подложени на такива изтезания, на каквито ти, но само подобните на теб грешници, които са принасяли непълна изповед на греховете си пред духовния си отец, срамувайки се от беззаконните си дела и скривайки много от тях. Ако някой искрено и по правда, без да скрива нищо, изповядва всичките си дела и със сърдечно съкрушение се кае за всички извършени от него прегрешения, то греховете на такъв човек по Божието милосърдие невидимо се изглаждат и когато неговата душа преминава митарствата, въздушните изтезатели, разтваряйки своите книги, не намират в тях никакви ръкописания на греховете й и не могат да й сторят никакво зло, така че тази душа безпрепятствено и във веселие възлиза към престола на благодатта. И ти, ако беше направила пълна изповед и се беше покаяла за всичките си грехове - не би претърпяла такива страшни изтезания на митарствата. Но сега ти помогна това, че отдавна си престанала да вършиш смъртни грехове и си прекарала добродетелно последните години от живота си, но особено много ти помогнаха молитвите на преподобния твой отец Василий, на когото ти дълго и усърдно си служила.
Беседвайки така, ние стигнахме до митарството на блуда, на което се изтезава всяко блудно деяние, всяка блудна мисъл и мечтание, а също и страстните докосвания и усещания. Князът на това митарство седна на своя престол, облечен в скверна и смрадна одежда, покрита с кървава пяна, и пред него стояха множество бесове. Като видяха, че съм достигнала до тях, те много се удивяваха, а след това, изнасяйки записаните мои блудни дела, ме изобличаваха, посочвайки с кого, кога и къде съм грешила в младостта си. И аз нямах нищо, с което да им възразя, и треперех, изпълнена със страх и срам. Тогава ангелите казаха на бесовете:
- Но тя вече много години не е вършила блудни дела и последните години от живота си е прекарала постнически, в чистота и въздържание.
Бесовете им отговориха:
- Знаем, че отдавна е престанала с блудния грях, но тя все още ни принадлежи, защото не докрай и не напълно искрено се е каела пред духовния си отец за извършеното по-рано, скривайки много неща от него; и затова или ни я оставете, или я изкупете с добри дела.
Ангелите положиха много от моите добри дела и още повече от даруването от отец Василий, и едва избавяйки се от лютата беда, бях отнесена оттук.
След това достигнахме митарството на прелюбодеянието, на което се изтезават греховете на живеещите в съпружество и неспазващи съпружеската вярност, но оскверняващи своето ложе, а също и всевъзможните похищения на девственици с цел погубването им, и всякакви блудни насилия. Тук се изтезават и паденията на тези, които са се посветили на Бога и са дали обет да съхранят живота си в чистота и девство, но след това не са спазили обета си. На това митарство и аз бях изобличена като прелюбодейка и нямах нищо, което да кажа за свое оправдание - тъй като немилосърдните изтезатели, скверните и нечисти духове, вече възнамеряваха да ме изтръгнат от ръцете на ангелите и да ме отведат на дъното на ада. Но светите ангели влязоха в спор с тях и представиха всички мои последвали трудове и подвизи и така ме изкупиха с всичките ми останали добри дела, които положиха там до последното, оставяйки заедно с това и много от даруваното от преподобни Василий. Всичко това те сложиха на везните в противовес на моите беззакония и като ме взеха, ме понесоха нататък.
Тогава се приближихме до митарството на содомските грехове, на което се изтезават противоестествените деяния на мъжете и жените, мъжеложството и скотоложството, кръвосмешенията и други тайни грехове, за които човек е срамно и да си спомня. Князът на това митарство имаше твърде скверен и безобразен вид и целият беше покрит със смрад на гной, слугите му бяха във всичко подобни на него: от тях се носеше нетърпима смрад, видът им беше мерзък и страшен, а лютостта им - безмерна. Като ни видяха, те побързаха да ни посрещнат и ни обградиха, но по Божия милост не намирайки в мен нищо, за което да ме привлекат към своя съд, със срам побягнаха; а ние с радост продължихме напред.
Издигайки се нагоре, ангелите ми казаха:
- Ето ти, Теодора, видя страшните и мерзки митарства на блудните дела. Знай, че немного души преминават тези митарства безпрепятствено, тъй като цял свят лежи в злото, хората са твърде слаби и от младостта си са пристрастени към блудните грехове. Малко, много малко са хората, умъртвяващи своите плътски похоти, и затова рядко някой преминава тези митарства свободно и безпрепятствено; и твърде много хора, достигнали до това митарство, погиват, защото изтезателите на блудните дела похищават пристрастените към блудодеяние хора и ги хвърлят в ада, подлагайки ги на най-жестоки мъки. Князете на блудните митарства даже се хвалят, казвайки: “Ние сами повече от всички други въздушни митари попълваме числото на низвергнатите на дъното на ада, които по този начин влизат в родство с нас, подлагайки се на еднаква участ с нас”. Ето защо, Теодора, ти благодари на Бога за това, че по молитвите на преподобния твой отец Василий си преминала тези митарства и повече няма да изпиташ никакво зло и няма да познаеш никакъв страх.
В това време се приближихме към митарството на ересите, където се изпитват неправите мъдрувания за вярата, отстъпленията от православното изповядване на вярата, неверието, съмненията в истините на богооткровеното учение, хулите срещу светинята и подобните на тях грехове. Това митарство преминах без всякакво изпитание и вече бях недалече от вратите на Небесното Царство.

Увещание


Всяко добро дело се записва от моя Ангел пазител.
Всеки мой грях се записва от лукавия дух, който е поставен до мен.
След смъртта ми всичките ми грехове ще се изправят срещу мене.
Какво да направя за да се спася?

Плод


Постарай се да направиш пълна изповед пред свещеника и да се покаеш за греховете си. Кажи тази молитва:
Господи, Царю Небесни, Утешителю, Душе на истината! Смили се, и помилуй ме, грешния Твой раб. Прости на мен, недостойния, всичко, с каквото Ти прегреших днес като човек. Прости моите волни и неволни, съзнати и несъзнати
грехове, които сторих от младини от лош навик, или от дързост, или от малодушие. Ако в Твое име се клех, или похулих Твоето име в мисълта си, ако някого укорих или наклеветих в гнева си, или оскърбих; или за нещо се разгневих, или излъгах, или прекомерно спах, или, ако беден дойде при мен и го презрях, ако наскърбих някого, или предизвиках свада, или някого осъдих; ако проявих високомерие, или се възгордях, или се разгневих; ако, като стоях на молитва, умът ми се подаде на лукави световни мисли, или помислих нещо развратно; ако преядох, и се опих, или безумно се смях, или помислих нещо лукаво, ако като видях чуждата хубост сърцето ми се нарани от нея; ако говорих неприлични неща, или се присмях на греха на брат ми, когато моите съгрешения са безброй; ако за молитва бях нехаен, или нещо друго лошо направих, за което не си спомням, защото всички тези неща,  дори и по-големи от тях извърших, Творче мой Владико, помилуй мене, Твоя малодушен и недостоен раб. Разреши, освободи, и прости ми, като благ и човеколюбец, та с мир да легна, заспя и почина аз, блудният, грешен и окаян, и да се поклоня, и възпея, и прославя Твоето пречестно име, заедно с Отца и Единородния Негов Син, сега и винаги, и во веки веков. Амин.

Достойно е наистина да Те облажаваме, Богородице, винаги блажена, и Пренепорочна, и Майка на нашия Бог. По-почитана от Херувимите и несравнено по-славна от Серафимите, нетленно родила Бог Слово, Тебе, истинска Богородице, величаем.
Слава на Тебе, Христе Боже, упование наше, слава на Тебе.
Слава на Отца, и Сина, и Светия Дух, и сега и винаги, и во веки веков. Амин.
Господи, помилуй (3).
По молитвите на светите наши отци, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Амин.



Няма коментари:

Публикуване на коментар