понеделник, 23 октомври 2017 г.

ДЕН ВТОРИ / С2



В дома на Отца Ми има много жилища

Изпълнен с радост, монах Иоасаф се чудел  как тези хора са се озовали на това място и се питал на кого ли принадлежи тази толкова прекрасна градина с чудни дървета и кои са обитателите. Докато размишлявал за това, той си припомнил евангелските думи: В дома на Отца Ми има много жилища (Иоан. 14:2).
С тези мисли той минал покрай хората, и малко по-нататък сред същата безкрайна равнина видял на друго място събрани още повече хора. Били облечени във воински одежди и изглеждали млади и мъжествени. Те също сияели като слънце.
Монах Иоасаф дълго седял, любувал се на тяхната красота и чувствал голяма радост и веселие. Изведнъж чул глас: “Този наш брат иска да отиде при Царя, и както знаете, един от нас трябва да го заведе дотам.” Веднага из средата на тези мъжествени воини излязъл един, който сияел по-ярко от другите, отличавал се като луна сред звезди и изглеждал като техен началник. “Аз сам ще заведа този брат при Царя ­ казал той, ­ защото той изпитва към мене особена любов, ден и нощ призовава името ми. Освен това аз много пъти съм се застъпвал пред Царя като негов поръчител.”
И така, този облечен в блестящи одежди юноша се приближил към монах Иоасаф и казал: “Следвай ме и аз ще те представя на Царя”.
Като слушал всичко това, монах Иоасаф се учудвал и размислял в себе си така: “Кои ли са тези хора, които никога преди не съм виждал и защо говорят за мене така, сякаш съм им познат? Откъде ме познават и на какъв Цар се канят да ме представят?” Като размислял за това, той попитал приближилия се към него юноша: “Брате, кой съм аз, че да застана пред Царя и какво ще прави с мене този Цар? Кой е Той и откъде ме познава?”
Подобният на ангел юноша отговорил на монаха: “Брате, правиш се, че не знаеш Кой е Царят и кой съм аз? Преструваш се, че не ме познаваш? Тъй като ти ме възлюби и призоваваш името ми, аз дойдох, за да те представя на Царя. И така, последвай ме; сега трябва колкото се може по-скоро да отидем при Него ­ нашия Цар.”
Монах Иоасаф тръгнал заедно с юношата, като обмислял как по по-подходящ начин да го попита кой е наистина той, и защо проявява толкова много любов и грижа към него. Но като не се решил да попита отново своя водач, той си помислил, че сигурно ще научи това по-късно.
Междувременно те достигнали до края на обширната равнина и тръгнали по един тесен и много дълъг път, ограден с високи стени. Това място изглеждало толкова диво, че на монах Иоасаф сърцето му се свило. Той се смутил и започнало да го обхваща страх.

Трябва винаги да се молим с Иисусовата молитва

Тогава неговият водач, като го погледнал с весело и радостно лице, му казал: “Брате, защо те обзема нерадение, защо се разсейваш с ума си в различни посоки и нехаеш за призоваването на божественото име на нашия Господ Иисус Христос? Нима не знаеш каква вреда търпи този, който се предава на нерадението и забравя за Иисусовата молитва: “Господи Иисусе Христе, Сине Божий, помилуй ме”? Тази молитва трябва да се произнася докрай с всяко вдишване. И знаеш ли каква полза има този, който винаги призовава всеспасителното име на нашия Господ и Бог, и Спасител Иисус Христос?
Човек, който извършва тази молитва, се освобождава от страстите и греховете, става обител на Светата Троица, и тогава може да достигне до съвършената любов, от която и ти вкуси някаква част, и по Божието милосърдие позна сладостта не плодовете… И така, защо сега нехаеш за това дело? Докога ще оставаш потопен в съня на нерадението? Кога ще се пробудиш от тази пагубна забрава? Спомни си предишния си начин на живот, припомни си благоговението, което имаше тогава, и промени живота си. Нима Бог не ти даде Своята благодат, за да разбереш в какво се състои онова добро, което трябва да вършиш? Нали самият ти, като искаше да се спасиш, склони Всесветата Дева и Богородица Мария да бъде твоя Застъпница в това дело?”
Докато водачът на монаха му говорел всичко това, отец Иоасаф изпаднал в умиление и започнал усилено да казва молитвата: “Господи Иисусе Христе, Сине Божий, помилуй ме”. И колкото по-продължително я казвал, толкова по-силно се стопляло сърцето му от любов към Бога и го изоставяли всички помисли, които внасяли смущение в ума му. Той се освободил от страха и веднага приел божествена сила.
Тогава неговият прекрасен спътник казал: “Виждаш ли, сега ти стана по-добре. Ако искаш да спасиш душата си, никога не позволявай на устата, ума и сърцето си да изоставят тази молитва. Тогава ще придобиеш чист ум и чисто сърце, което ще се изпълни с божествена ревност и ще видиш Божиите Тайни. Но бъди внимателен,­ ежедневно ходи при духовния си отец и наставник на изповед, като точно и докрай му разказваш всичко, което се случва и става с тебе”.
През цялото време, докато подобният на ангел юноша говорел с монах Иоасаф, те вървели по тесния път, а на стените от двете му страни имало изобразени кръстове, които показвали посоката. Като минавали покрай тях, прекрасният юноша се прекръствал и казвал: “На Твоя Кръст се покланяме, Владико, и Твоето свето Възкресение славим”, като наставлявал монаха да прави същото.

Увещание

 Всеки човек ще отиде на мястото на своя друг живот, аз също. И това място всеки си спечелва в този живот.
 Дяволът ме подмамва с малки наслади да заменя безсмъртието си за мъчения ­ и аз бързам да го направя.
 Господ ме зове да придобия с малко покаяние безсмъртието си в рая ­ и аз не бързам да го направя.  Колко съм глупав. Колко съм безумен!

Плод

Днес често си припомняй Своето безсмъртие и, за да стигнеш до него благополучно, предай се на застъпничеството на Пресвета Богородица.
Кажи един Неин икос.

Икос 2

Като искаше да разбере недостижимото за разума, Дева извика към Божия  служител: Кажи ми, как е възможно да се роди Син из чиста утроба? А той със страх се обърна и й каза така:
Радвай се, Таиннице на неизказания Божи промисъл; радвай се, тиха вяра на молещите се.
Радвай се, начало на Христовите чудеса; радвай се, основа на повелите Му.
Радвай се, стълбо небесна, по която слезе Бог; радвай се, мосте, който превеждаш човеците от земята на небето.
Радвай се, преславно чудо за ангелите; радвай се, крайно плачевно поражение на демоните.
Радвай се Ти, Която неизказано роди Светлината; радвай се ти, която не научи никога, как стана това.
Радвай се Ти, Която превъзхождаш по разум премъдрите; радвай се ти, която озаряваш ума на верните.
Радвай се, Невесто Неневестна.

Няма коментари:

Публикуване на коментар